HTML

Szelíd Olajfa

A befogadó Egyház Ige-központú, missziói, pártpolitika-fölötti; nem rekeszt ki, nem fordul el, hív. szelidolajfa@gmail.com A véleményeket, ötleteket, kérdéseket, gondolatokat ide várjuk.

Kommentek moderálása

A kirekesztő hangnemű kommenteket és a politikai szervezetek közleményeit nem tesszük közzé.

Utolsó kommentek

  • andrei vampiroiu: --------------- Egy szó mint száz:köszönet azoknak is akik szerint a mindatnak nincs értelme, azok... (2012.09.15. 22:27) Veled Uram, de Nélküled!
  • andrei vampiroiu: "Veled Uram, de Nélküled! Nincs értelme? Ó, dehogynem! "Király vagyok,Uram, a Te akartodból...Min... (2012.09.15. 21:56) Veled Uram, de Nélküled!
  • windermere: Költői kérdés - sajnos ilyen sokan vannak, akik magukat kereszténynek nevezik, "a kegyesség látsza... (2010.03.25. 17:51) 52%
  • N-drew: Pedig bizony, hogy sok értelme van. Ha valaki végighallgatta a rockoperát, akkor emlékszik az "Oly... (2010.02.17. 18:28) Veled Uram, de Nélküled!
  • Johannesz: Ez milyen felmérés? (2010.02.02. 11:57) 52%
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Látom,hogy kicsit tegnapelőtti a post...de az aktualitása semmit sem kopott! Ugyanúgy meg kell ha... (2010.01.02. 17:03) Milyen nyelven beszélünk?
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Mindig elkeserítő,amikor a keresztet pajzsként,fegyverként,politikai kellékként használják. Vidám... (2010.01.02. 16:55) Deviánsok
  • fűrészpor: Nem sikerült megakadályozniuk a meleg felvonulást. (2009.12.15. 09:33) Deviánsok
  • Utolsó 20

2007.10.25. 19:49 Nádori Gergely

Nem lehet

A magyar keresztyén társadalomnak lehet mentsége az, hogy hitét nem tartotta meg szilárdan, vallásának tanítását hagyta szívében elhalványulni, mert megcsalatkozott és évtizedes aknamunkával elhitették vele, hogy keresztyéni az az út, melynek ösvényén a nyáj jár. Mi mentsége lehet azonban a pásztoroknak, a keresztyén egyház vezetőinek, akik nemhogy »életüket nem adták a juhokért«, de még csak meg sem kísérelték kockára tenni.
Vámos Jenő: Mea culpa. Haladás, 1946. január 6. 2.

Kétszer ugyanabba a folyóba. Egyszer, kétszer.

2 komment

Címkék: idézet holokauszt totalitárius bűnbánat múltfeltárás


A bejegyzés trackback címe:

https://szelidolajfa.blog.hu/api/trackback/id/tr44208117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jaakov · http://caddik.shp.hu 2007.12.07. 09:58:13

A múlt feltárására szükség van, de lehet azt nagyon rosszul tenni...

Meg kellene végre érteni, hogy az idő egységes fogalom, melyben a múlttól nem választható el a jelen és következménye e kettőnek a jövő.

A rendezetlen múlt gyümölcse, a ma állapota. Ilyen dzsungel ma, a mindent elöntő szellemi, lelki, sőt fizikai szennyáradat jelenléte.

A zsidósággal szellemben nem rendezett múlt, a zsidóság elhívásának el nem fogadásának nagymértékű következménye is ez.
Bizony, a sokszor gőgös állapot, vagy éppen a két évezredes irigység is okozta,hogy Isten látható Törvényétől és Krisztus uralmától oly messze távolodott a kereszténység.

A múlt feltárása pedig csak akkor vezethet eredményre, ha az nem önvádolásként, és mintegy hamis pietizmus müködéseként történik.
A félelemből, elegettevésből eredő rendezés sohasem irtja ki bűnt gyökerestől, mely kihajt újra. Új ágon jelentkezik, ujabb teológiák, dogmák és újabb törvények keletkeznek, mely által újra feltör a bűn...

A múlt feltárását tehát a mában kell kezdenünk.
Jeremiási, vagy ha úgy tetszik apostoli és prófétai munka ez.

Elsőként a kereszténység törvényrendjeit (ahány "király", annyi ország, ahány ország annyi törvény..) szükséges szembeállítani, és ha kell lebontani Isten Kinyilatkoztatott Törvényének és ezáltal Krisztus parancsainak, uralmának helyreállítása miatt.
Lehet, hogy "királyok" , trónok tünnek el, de amikor Újat keresünk, és várunk, nem a régit kell tatarozni, restaurálni...

A ma helyreállása pedig a múlt rendezéséig vezet.
Csak a törvények, a próféciák ismeretében, elfogadásában, és Krisztus uralma alatt történhet meg bármiben és bárhol e rendeződés.

Amikor Isten Igéje helyreáll, és uralkodik, ott a rendezetlen múlt rendeződik, és egy közös jövő, egy megigért Út vár reánk..

A vallási erkölcsok, morál, etika, és egyházi, vallási törvények nemcsak helyenként mások, hanem sok esetben még köszönő viszonyban sincsenek némely elrendeléseik, elvárásaik Isten Kinyilatkoztatott Törvényével, mely Törvény nélkül nincs kegyelem sem.

Ezekből tartsuk meg azokat, melyek Isten Törvényével megegyezőek.
Ezek a megmaradt építőkövek adnak egymással , és minden emberrel kapcsolódást, kikkel együtt állíthatjuk helyre elöször saját, majd közösségeinkben Krisztus uralmát...

Nem véletlen tehát, hogy a Sátán a zsidóságot akarja megsemisíteni évezredek óta. Ő nem az embert és a Népet akarja megölni, hanem amit Isten bízott reánk, hogy vigyük másoknak:
Isten ismeretét és Isten Törvényeit.
Mert Isten ismerete nélkül csak jézushívő vallások, de nem Krisztus Teste él és növekedik.
A KInyilatkoztatott Törvény ismerete nélkül pedig nincs bűn, miáltal nincs bűnbánat és kegyelem...

A Törvény nem zsidó és nemcsak a zsidóknak adott törvény, miképpen az Ó és Újszövetség sem szétválasztható.

Soraim örömmel és hálaadással zárom.
Néhány évtizede, amikor Németországban a kereszténység rendezte Isten előtt a viszonyát a zsidó néppel, ön maga lett áldott, és megéledt egyházak és gyülekezetek születtek mintegy újjá..
Most Afrikában és Dél-Amerikában tapasztalom, hogy létezik, sőt sok oerszágban növekedik a zsidóság felé működő szeretet.
Tömegesen keresik, sőt kérik (tőlünk is..) a kereszténység zsidó gyökereinek megmutatását, tanítását.
Igen, ott lesz újra ébredés...
Ott, ahol elvetik a kereszténység uralmát és globalizálását.Ott, ahol a szellemi neokolonializálásnak egységesen mondanak ellen.

Mert a múlt rendezése egyben a múlttól való elszakadás is.
Ők nem akarnak hierarchikus rendbe beépülni.
Mindazt megköszönik az európai keresztényeknek, amit tőlük kaptak, de ők nem az ő gyarmataikként, hanem Krisztus Népeként mennek tovább:
a zsidóknak adott alapokat sajátukként elfogadva, de természetesen nem zsidóként, bezsidózott filoszemitaként.

Ennek tudok örülni!
Emberi örömmel is, hiszen amikor egyidőben egy konferencián több, mint ezer pásztornak adhattam messiáshívő zsidóként mindezt át, bizony ritka szép lehetőség és bizonyság.
Mégis alázattal és Istennek hálát adva, mert a próféciák beteljesedésében részes lenni szolgaként, és messiáshívő zsidóként megtapasztalni és megélni a messiáshívő zsidóság elhívását, küldetését, bizony emberileg érthetetlen...

Az afrikai testvéreim Isten törvényei szerint szakítottak a jelenben a múlttal..Ezért hamarosan ajövő bizonyságai is először övék.

Zárszóként a magyar viszonyokról.
A múlt rendezése sohasem legyen folyamatos önmarcangolás, elegettevés.

A holokauszt, vagy akár a ma bűnös állapota mélyen gyökerezik.

A felületi kezelések és más, erkölcsi, humanista és egyéb cselekdetek enyhet adhatnak, de azoktól semmi sem változik.
Olyannyira, hogy a mélyben rejtőzködő dolgok, bűnök búvópatakként újra felszinre törnek.., másutt és más formában.

Mordecháj 2009.05.25. 09:24:59

Kedves Jaakov!

Nemrégen kötelességemnek éreztem rámutatni egynémely tévedésedre, de honlapodon törölted a hozzászólásaimat, még jól meg is fenyegettél, így olyan fórumot választottam, ahol egyrészt mindenki olvashatja, másrészt nincs lehetőséged azt törölni, harmadrészt hogy lásd: nem félek a fenyegetéseidtől, és mindenki előtt felvállalom a véleményemet.
Kezdjük talán a legelején! Honlapod főoldalán ezt írod: „világszerte jelentős számban élnek és működnek messiáshívő mozgalmak, azok szövetségei, zsinagógáik, gyülekezeteik.
Van közöttük az ortodoxia külsőségeit olykor felnagyító, liberális, reform, sőt, homoszexuális messiáshívő gyülekezet….
Ezeknél még gyakoriabbak azon messiáshívő zsidók gyülekezetei, ahol még elvétve is alig találni izraelita származású embereket.
Bezsidózott, ál zsidó, deviáns keresztényekből létrejött „szellemi zsidók” gyülekezetei…” Ezzel ugyancsak leszűkíted – saját hatáskörben - azoknak az embereknek a körét, akik jogosan használhatják a „messiáshívő zsidó” önmegjelölést.
Az egy dolog, hogy ehhez senkinek nincs joga, de tudod mit? Azt várnád talán tőlem, hogy tágítsam az általad meghatározott kört, de nem: tovább szűkítem. Számomra messiáshívő zsidónak az nevezheti magát, aki körülmetélt, szombattartó, törvényt tisztelő és azt betartó zsidóként felismerte Jézus Krisztusban Izrael népének Messiását, és egyben személyes megváltóját. Mint például a bizonyára általad is ismert Lichtenstein Izsák rabbi – emlékezete legyen áldott. Ezzel a meghatározással valószínűleg egyetért a keresztyénség nagy része, és a messiáshívő zsidóság is.
De mi a helyzet veled? Hiszen a saját megvallásod szerint református keresztyén családban nőttél fel, meg lettél keresztelve, konfirmáltál, és hosszú évekig kántorként szolgáltál az egyházban. Ortodox zsidó szempontból – ha igaz az anyai ágon való zsidó származásod – múmár, mesummád, vagy mín voltál (válassz közülük), a nem ortodox zsidóság szerint pedig nem is zsidó. Krisztushitedet bizonyára még a keresztyén egyházban kaptad, így tehát felvetődik a kérdés, hogy mennyiben vagy te különb, mint az általad bezsidózottnak, ál zsidónak, deviáns keresztyénből lett szellemi zsidónak nevezett emberek. Semmiben, mivel – tekintet nélkül a származásodra – te is „deviáns keresztyén” voltál.
Hogy tisztában legyünk – és elsősorban te tisztában légy saját – helyzeteddel, az ApCsel-t és Pált kell segítségül hívnunk. Tudom, hogy nem szereted, de hát az általatok megfogalmazott hitvallásban is az áll: „hisszük, hogy a Szentírás, mind a Tenach (Ószövetség), mind a Brit Hadassa (Újszövetség) teljesen az Örökkévaló Isten által ihletett, az Ő teljes és végső kijelentése az ember számára, amíg a Messiás visszajön.”. Így tehát az általam idézetteket Isten szavaként kell elfogadnod.
Mit határozott a jeruzsálemi apostoli gyűlés a pogányokból lett krisztushívők számára? „Mert tetszék a Szent Léleknek és nékünk, hogy semmi több teher ne vettessék ti reátok ezeken a szükséges dolgokon kívül, hogy tartózkodjatok a bálványoknak áldozott dolgoktól, a vértől, a fúlvaholt állattól, és a paráznaságtól; (porneia, ami nem tévesztendő össze a moicheával, előbbi a Tóra által tiltott, vérfertőző házasságokat és kapcsolatokat, utóbbi a házasságtörést jelenti) melyektől ha megóvjátok magatokat, jól lesz dolgotok. Legyetek egészségben!” (ApCsel 15, 28-29) Ez persze nem jelenti azt, hogy a pogánykeresztyéneknek nem kellett betartaniuk a törvény erkölcsi részét, mindenesetre a kasrutból és a niddából ez volt a minimum, amit az apostoli gyűlés számukra meghatározott. Ez eddig egyértelmű.
Mit határoz az Újszövetség a zsidókból lett hívők számára? Pál elég egyértelműen fogalmaz: „Bizonyságot teszek pedig ismét minden embernek, a ki körülmetélkedik, hogy köteles az egész törvényt megtartani.” (Gal 5,3). És meg is tartották, méghozzá a Szóbeli Tórával egyetemben! Erre számos utalás van az ApCselben, csak egyet hadd idézzek: „Péter és János pedig együtt mennek vala fel a templomba az imádkozásnak órájára, kilenczre.” (ApCsel 3, 1), tehát a délutáni minchá ima idejére, amit az Írott Tóra nem ír elő, de a Szóbeli Tóra igen. Ez is egyértelmű.
És mit tegyen egy krisztushitre tért múmár vagy mín? Erre a kérdésre van egy érdekes adalék az ApCsel-ben: „Juta pedig Derbébe és Listrába: És ímé vala ott egy Timótheus nevű tanítvány, egy hívő zsidó asszonynak, de görög atyának fia; Kiről jó bizonyságot tesznek vala a Listrában és Ikóniumban levő atyafiak. Ezt Pál magával akará vinni; és vévén, körülmetélé őt a zsidókért, kik azokon a helyeken valának: mert ismerték mindnyájan az ő atyját, hogy görög volt.” (ApCsel 16, 1-3). A halachikusan zsidó Timótheust tehát Pál körülmetéltte, de meg is nevezi annak okát: „zsidókért, kik azokon a helyeken valának”. Sokminden utal arra azonban, hogy ez egyszeri vagy ritka esemény volt, ugyanis Pál általános szabálya erre a dologra a következő: „Csak a mint kinek-kinek adta az Isten, a mint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon. És minden gyülekezetben ekképen rendelkezem. Körülmetélten hivatott el valaki? ne fedezze el azt; körülmetéletlenül hivatott el valaki? ne metélkedjék körül. A körülmetélkedés semmi, a körülmetéletlenség is semmi; hanem Isten parancsolatainak megtartása. Kiki a mely hivatásban hívatott el, abban maradjon.” (1Kor 7, 17-20).
Összefoglalva: a pogányokból lett krisztushívők számára elő lett írva a törvény erkölcsi tartalma, és az említett négy dolog a kasrutból és a niddából, a zsidókból lett krisztushívők továbbra is kötelesek voltak az egész törvényt megtartani, egy múmár vagy mín pedig választhatott, de ha a körülmetélkedést választotta, akkor szintén köteles volt az egész törvényt betartani, a Szóbeli Tórát is beleértve. Ha nem metélkedett körül, akkor rá is a pogánykeresztyén minimum vonatkozott, és mint láttuk, Pál általános rendelkezésként ez utóbbit hozza meg.
Nos, Jaakov, megtartod-e az egész törvényt? Számos szó- és írásbeli utalásod arra enged következtetni, hogy nem. Megmaradtál abban az elhívásban, amiben Isten elhívott? A válasz megint csak nem. Tehát bárhogyan is nézzük, Isten iránti engedetlenségben élsz. És két dolog bizonyos: nem vagy sem Timótheus, sem Lichtenstein Izsák rabbi. Ugyanis nem törvénytisztelő zsidóból lettél krisztushívő, de zsidóvá váltál – bár homályos, hogy hogyan – és nem tartod be a teljes törvényt. Ezért élsz egy alapvetően illegitim és hamis elhívástudatban, ezért nem vagy sem zsidó, sem krisztusi.
Miért nem vagy sem krisztusi, sem zsidó?
Kezdjük a krisztusival. Igehirdetéseid – jobb szándékom ellenére annak nevezem őket – és írásaid központjában Jesua Hamassiah uralma áll, de ez sajnos megmarad egy külső, vagy még inkább felső kontrollként. Isten Fiáról beszélsz, és a Messiásról, de elfelejtkezel Jézusról, aki mint ember, a mi testvérünk. Testvér és barát, akihez oda lehet járulni minden bajunkkal, bánatunkkal, esendőségünkkel, és aki, ha valaki hozzá megy, semmiképpen ki nem veti, hanem átöleli. Aki a füstölgő mécsest nem oltja ki, a megtört nádszálat nem töri meg, hanem kezébe veszi és gyógyítja. Akinek az uralma nem felső kontroll felettünk, és aki nem kikényszeríti bennünk szavának, parancsainak való engedelmességet. Hanem, akinek szeretete kitöltetik szívünkbe a Szentlélek által, és onnantól a szívünk és cselekedeteink felett Úr, bennünk élve. Aki Szőlőtő, és ha valaki szőlővesszőként beleoltatik, az nem kényszerből és félelemből, hanem örömmel terem gyümölcsöt, és örömmel engedelmeskedik neki. Mert az embereknek ilyen Jézusra és ilyen Jézusi uralomra van szükségük, és ez az, aki nálad nincs meg. Hogy mennyi kárt tudsz okozni azzal, hogy Jézust nem így hirdeted, arra legyen példa a menyasszonyom, aki mint tudod, myelofibrosisban szenved, és Jézus kegyelméből megszüntek fájdalmai, megállt a folyamat a szervezetében. De mindkét alkalommal, amikor téged hallgattunk élőben, utána Contramalt kellett adnom neki, mert annyira elkezdtek fájni a csontjai, de még az sem mulasztotta el, csak az, amikor együtt ültünk a Biblia felett és imádkoztunk. Mert bizony csak ilyen Jézusról szóló bizonyságtétel a gyógyító, és ilyen Jézus Lelkével való betöltekezés tesz örömmel teljes, boldog emberré. Egyébként köszönöm szépen, én jól vagyok, mert eszerint élek, és EZT az evangéliumot kívánom közvetíteni, nem a „Jaakov írása szerint való szent evangyéliomot”.
Folytassuk a zsidósággal. Sajnos azt kell mondjam, hogy személyiséged köszönő viszonyban sincs egy tipikus, jámbor zsidó ember vonásaival. Nem részletezném, hogy mit nyilatkozott rólad személyes kérésemre hazánk egyik legismertebb ortodox rabbija, elég, ha annyit írok, hogy véleménye szerint, amit te csinálsz, az nem vezet jóra, és félrevezetés. Mondta ezt a krisztushit iránti tisztelettel.
Hadd írjak inkább arról, hogy a zsidó tanítás szerint négyféle ember érdemtelen az Isteni Jelenlét (shekina) számára: a lusta, a talpnyaló, a hazug és a rossznyelvű. Nézzük csak az utóbbit: a zsidó tanítás szerint tilos valakit, akármilyen nyelven is, káromolni. Csak hallgasd vissza egyszer a tanításaidat. Rengeteg példát szolgáltatsz a keresztyénség káromlására, megsértve azokat az embereket, akik a keresztyén egyházakban – akár karizmatikusban, akár hagyományos gyülekezetekben – őszintén gyakorolják hitüket és igazán krisztusi emberek. Egyébként konkrétan a keresztyénség káromlása – dacára annak, hogy az un. „keresztyénség”-től valóban sokat szenvedett a zsidóság – szintén nem zsidó vonás.
A zsidó tanítás szerint továbbá tilos másnak szóban ártani, őt megsérteni, neki szívfájdalmat és lelki kínt okozni. Erre csak a saját példámat tudnám hozni, de nem teszem, mert én már megbocsátottam, de sajna nem tartom valószínűnek, hogy mással ezt nem játszottad el. Sőt, tudom, hogy messiáshívő zsidó testvéred halott fiát is gyaláztad, lelki kínt okozva ezzel az édesanyjának, mindezt a Ruah Hakodesre hivatkozva. Ráadásul egy olyan embert, aki nagyra becsült, bölcs tanító volt Izraelben, külföldön, és magyarországi bibliaiskolában is tanított. Zsidó tanítás szerint, aki mást nyilvánosan megaláz, olyan, mintha vért ontott volna, valamint: „aki mást nyilvánosan szégyenbe hoz vagy nevetségessé tesz, az nem érdemelte meg, hogy a világra jöjjön” (idézi: Hayim Halevy Donin).
Zsidó tanítás szerint tilos mást sértő szándékkal csúfnevén szólítani, még ha az illető megszokta is ezt a nevet. Ezzel kapcsolatban csak gondolj arra, hogy hány embert sértettél meg a „papipari pogány”, „papipari szakmunkás”, vagy éppen a „református fegyház” általad kreált gúnynevekkel, amelyeken te olyan jókat vidulsz. És nagyon jól tudnod kellene, hogy aki embertársával nem rendezi a kapcsolatát bocsánatkéréssel, az Jóm Kippurkor sem kaphat feloldozást. Hogy az jövő évi Jóm Kippurkor feloldozást nyerj, javaslom, hogy nyilvános, neten is meghallgatható tanításban kérj bocsánatot ezekért, és azt is javaslom, hogy Jóm Kippurig nem szolgálj, és ne közelíts a Szenthez, hanem foglalkozz inkább a kisfiaddal. Jómagamat alaptalanul besoroltál jó pár „betegség” klinikai példái közé, én is mondhatnék rólad hasonlót (például ekkléziolagén neurózis, lásd Gyökössy Bandi bácsinál). Ezeket sajnos muszáj volt leírnom, mert ha hallgatok, nemcsak ajtót, hanem kaput nyitok ezeknek a szörnyű istentelenségeknek.
Talán elég is erről ennyi.
Izraelnek, Isten választott népének még kulcsszerepe van Isten üdvtervében, - mind a Messiást váró, mind (az igazi) messiáshívő részének – és a ránk váró úton a keresztyénség és a zsidóság együtt kell, hogy menjen, mert mint sziámi ikrek, össze vannak kötve, és nem mellőzhetik egymást, csak mindkettejük kárára. Te – sajnálom, hogy le kell írnom – ebben a folyamatban, ebben az állapotodban nemhogy híd nem vagy, annál inkább gát.
Mindezt a megjobbítás szándékából, megbocsátó szeretettel írtam le, életed helyreállását és Isten a továbbiakban gazdag áldását kívánva, nevét vállalva:

Molnár Csaba Bertalan
református lelkész