HTML

Szelíd Olajfa

A befogadó Egyház Ige-központú, missziói, pártpolitika-fölötti; nem rekeszt ki, nem fordul el, hív. szelidolajfa@gmail.com A véleményeket, ötleteket, kérdéseket, gondolatokat ide várjuk.

Kommentek moderálása

A kirekesztő hangnemű kommenteket és a politikai szervezetek közleményeit nem tesszük közzé.

Utolsó kommentek

  • andrei vampiroiu: --------------- Egy szó mint száz:köszönet azoknak is akik szerint a mindatnak nincs értelme, azok... (2012.09.15. 22:27) Veled Uram, de Nélküled!
  • andrei vampiroiu: "Veled Uram, de Nélküled! Nincs értelme? Ó, dehogynem! "Király vagyok,Uram, a Te akartodból...Min... (2012.09.15. 21:56) Veled Uram, de Nélküled!
  • windermere: Költői kérdés - sajnos ilyen sokan vannak, akik magukat kereszténynek nevezik, "a kegyesség látsza... (2010.03.25. 17:51) 52%
  • N-drew: Pedig bizony, hogy sok értelme van. Ha valaki végighallgatta a rockoperát, akkor emlékszik az "Oly... (2010.02.17. 18:28) Veled Uram, de Nélküled!
  • Johannesz: Ez milyen felmérés? (2010.02.02. 11:57) 52%
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Látom,hogy kicsit tegnapelőtti a post...de az aktualitása semmit sem kopott! Ugyanúgy meg kell ha... (2010.01.02. 17:03) Milyen nyelven beszélünk?
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Mindig elkeserítő,amikor a keresztet pajzsként,fegyverként,politikai kellékként használják. Vidám... (2010.01.02. 16:55) Deviánsok
  • fűrészpor: Nem sikerült megakadályozniuk a meleg felvonulást. (2009.12.15. 09:33) Deviánsok
  • Utolsó 20

2008.08.15. 07:34 xterx

Elvileg egyedül Istené...? (Egy hét együttlét)

"Furcsa program" az Értelmiségi Fesztiválon, a szárszói református konferenciaközpontban... Áttekintés és kérdésözön.

Aug. 11-én elkezdődött Szárszón, a híres református Soli Deo Gloria (magyarul: egyedül Istené a dicsőség) üdülőtelepen az "Értelmiségi Fesztivál", melynek beharangozója így szól: "2008-ban lesz a '43-as konferencia 65. évfordulója, mely alkalom lehetőséget ad a kárpát-medencei reformátusság számára, hogy a szélesebb köztudatban is /médiák/ a helyére kerüljön, hogyan, miképp, milyen céllal s eredményekkel jött létre, működött az SDG mozgalom, s azon belül a '43-as konferencia." Ennek kapcsán cikket közöl többek közt a Magyar Hírlap, és érdemes elolvasni az összefoglalójukat az SDG református diákszervezet talajára épülő szárszói táborokról és konferenciákról. Ugyanis nagyon jól látszik, hogy a kezdeti szemlélethez és célkitűzéshez képest, ami a fiatalok keresztény nevelésére és az evangéliumi értékek átadására irányult, új korszakot nyitottak a Magyar Testvériség-konferenciák:

"...a harmincas évek második felétől a hitéleti, világnézeti és erkölcsi kérdéseken túl egyre nagyobb hangsúlyt és teret kaptak a társadalmi és nemzeti sorskérdések. [...] A Magyar Testvériség konferenciákból nőtt ki az 1942-es és 1943-as szárszói Magyar Élet tábor, illetve konferencia, s a hitvalló, népi és szocialista értelmiség – egyetemisták, népfőiskolások, munkás- és parasztfiatalok, írók és politikusok – nagy seregszemléje lett."

Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, a hit-centrikus programok és szemlélet helyébe nemzet- és társadalom-centrikus megközelítés került, és így lett aztán Szárszó, mint fogalom, a népi/nemzetileg elkötelezett értelmiség szimbólumává. Jó lenne viszont tudatosítani magunkan, reformátusokban, illetve a nem-reformátusokban is: ez az értelmiségi beállítottság nem egyenlő a kálvinizmussal, és egyáltalán nem garantálja a hitet. Kétségtelen, hogy érdemes megemlékezni a '43-as konferenciáról, hisz jelentős magyar szellemtörténeti esemény volt; de amikor majd - ahogy a beharangozó írja - "a kárpát-medencei reformátusság" igyekszik a "köztudatban" az azt megillető helyre tenni Szárszót, vajon lesz-e elég érzékenység az ezen fáradozókban, hogy odafigyeljenek a különbségekre, arra, hogy a nemzetféltés nem egyenlő a keresztén etikával, a népi értékek szeretete még nem garantálja a keresztény értékeket, hogy a politikai szimpátiánál sokkal erőteljesebb kötelék fűz össze Istenben, és hogy a ránk bízottak sokkal többen vannak, mint a fajtánk-beliek, nemzet-beliek? A kérdések sorát még lehet folytatni. Megkockáztatom, noha se történész, se egyháztörténész nem vagyok, hogy ha a magyar református egyház fölteszi magának azt a kérdést, hogy vajon miért kell a politikai elfogultság vádjával olyan gyakran szembenéznie manapság, akkor a válasz a '43-as szárszói konferencia környékén is keresendő - hogy mit kezdünk ezzel a hagyománnyal. Nagy kísértést jelent a keresztény hit tartalmának értelmiségi-szellemi irányzatokra való felcserélése. Nem is az a kérdés, hogy mi történik ma ugyanazon a konferenciahelyen, hanem hogy kivel, mivel azonosul, milyen feladatot vállal a református egyház. Alább a mostani konferencia és tábor programjából kiemelt részek következnek (híres emberekkel és hun-specialistákkal!), és nem festenek bíztató képet:

Augusztus 11. Hétfő:

[...] 20.00 Ismerős Arcok: Wass Albert emlékkoncert

(Betoldás: Önnek ismeretlenek az Ismerős Arcok? Borongós világukról e dalszövegekből, e riportból és az Ismerős Arcok-tábor programjából szerezhet néhány infót.)

Augusztus 12. Kedd - Házigazda: Zsinat

[...] 10.20-11.15 Jánosi Zoltán: A népi irodalom és a harmadik világ
11.45-12.40 Dr. Szabó István: Társadalmi változások, teológiai olvasatok
16.00-17.30 Műhelyek, szekciók:
1. szekció: Gróh Gáspár: Az egész Szabó Dezsőért Monostori Imre: Németh László esszéírásának érvényessége
2. szekció: Bertha Zoltán: Harmadik út és kisebbségi magyarság Alexa Károly: Szárszó és a nemzeti önismeret

 

Augusztus 13. Szerda - Házigazda: Szárszói Önkormányzat

[...] 15.30-17.00 Műhelyek, szekciók: 1. szekció: Vukics Ferenc: Magyarul élni, magyarnak lenni Dr.Cey-Bert Róbert: Magyarul enni
17.30 Baranta bemutató a strandon

Adásunkat megszakítjuk. Vukics Ferenccel, a baranta specialistájával ismerkedne? Olvasson a Kurultajról és a barantáról! Több Cey-Bertet szeretne? Hun-magyar rokonság itt, gasztronómia és hun-magyar ősvallás pedig itt! Visszatérés a kereszténység előtti időkhöz! Végül pedig jöjjenek a politikusok:

Augusztus 15. Péntek Házigazda: Károli Gáspár Egyetem

[...] 10.00-10.20 Házigazda megnyitója: Dr. Békési Sándor: A teológia tudománya, mint a gondolkodás megújításának motorja Európában
10.20-11.10 Matolcsy György: Jövőkép és nemzetstratégia
12.30-13.20 Tellér Gyula:"A rejtett világháború hadszínterei"
14.30-16.30  Műhelyek szekciók:
1.szekció: Népi írók: Akkor és most Magyar Kultúra Alapítvány, Koncz Gábor: Merre van előre? Kultúrális nemzetstratégia

 

Augusztus 16. Szombat Házigazda: SZPMA

[...] 15.00-16.30 Orbán Viktor és Kazimierz Marcinkiewicz A beszélgetést vezeti: Németh Zsolt

16.30 Műhelyek, szekciók: ...2. szekció: Andrásfalvy Bertalan: Nemzetstratégia néphagyomány alapján

24 komment

Címkék: politika történelem egyház múltfeltárás összefonódás maimagyar törzsi isten


A bejegyzés trackback címe:

https://szelidolajfa.blog.hu/api/trackback/id/tr68616697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisöreg · http://egipeloton.blog.hu 2008.08.15. 15:40:12

Ez a program nagyon kömény.
Ámulattal figyelem, ahogy az utóbbi időben bizonyos körökben egyre gyakrabban emlegetik Szabó Dezső nevét, hogy mást ne mondjak, erősen meglep, hiszen buzgón osztotta az összes létező oldalt. Érdekes, de a napokban hányatott sorsú nemzetünkért felette aggódó kollégák emlegették Szabó Dezső úr nevét reggeli falatozás közben (az most mellékszál a történetben, hogy Isten ellen való vétket követtek el avval, hogy a házi készítésű kolbászt nem harapták, hanem felkarikázták).
Mindazonáltal, mert kedvelem ezt a szót, szívesen meghallgattam volna egy-két előadást, különösen a gasztronómus úrét, mert bármennyire is kerestem, a neten nem találtam semmilyen nyomát, hogy miként vélekedik a lecsóról: paprikát karikába, vagy csíkba?

tommygun 2008.08.15. 19:04:46

Amikor arról hallok hogy egyesek csíkba vágják a lecsópaprikát, át kell értékelnem az autodafékat és Torquemada nagyinkvizítor tevékenységét. Vannak bűnök, amelyek a legsúlyosabb büntetés iránt kiáltanak.

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2008.08.15. 19:55:52

Pár gázos dolog tényleg van, dehát a földi egyház sose tökéletes.:)

A politikusok meghívásával nincs bajom. Nem tudom meghívták-e a másik oldal ateista miniszterelnökét vagy katolikus exminiszterelnökét, esetleg Horn Gyulát, aki szintén ateistának vallja magát, de Orbán, mint exminiszter református, így részvétele ezáltal legitim az SDG-n (Andrásfalvy szintén református, Matolcsy pedig református egyetemünkön volt tanár), amelynek elsőrendű célja a közéleti párbeszéd. Kell ilyen is a csendesnapok mellett.

Ejnye no, legyünk kicsit pozitívak már:)

xterx 2008.08.16. 12:35:40

Oké, mondjuk, hogy a beugró a református keresztlevél és a nemzeti beállítottság.
Akkor is kérdés, hogy:
1. Hogy jönnek ide a hunok?!
2. Hol vagyunk még a kálvinizmustól?!

xterx 2008.08.16. 13:02:18

További "furcsa programok" a Soli Deo Glori refomátus konferenciaközpontban
itt láthatók:
www.sdgszarszo.hu/index.php?id=20080207hirek
A PROGRAMAJÁNLÓ rovatban:
júl. 21-től Fidesz ifjúsági tábor volt;
júl. 14-től: Népfőiskola. Az mi? Lássuk a programját:
www.sdgszarszo.hu/index.php?id=20080229aloldal3
De szemelgessünk is belőle:
a nemzeti kultúra tanulmányozása után itt is érkezik a kereszténység előtti kultúra rováírás-oktatás és őstörténet-oktatás formájában.
Utána pedig református, missziói tematikák keverednek jobboldali politikai témákkal.
Legalábbis annyit bizton megállapíthatunk, hogy a nagy múltú SDG-konferenciaszékhely erőteljesen a politizálásmellett kötelezte el magát az átlátható keresztény jelenlét rovására (- ld. rovásírás).

tommygun 2008.08.17. 00:58:02

Nekem olyannak tűnik ez az egész, mintha a vegetariánusok országos találkozóján a bélszínsütés rejtelmei állnának a középpontban...

xterx 2008.08.17. 01:00:27

Látom, domináns a gasztronómia-szál. Tegyem be a címkék közé? ( :

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2008.08.17. 10:38:04

Ebből a konferenciaprogramból egyértelműen kiderül, hogy ezek az emberek nem Istent keresik, nem Istenben bíznak, hanem egymásban, emberben, emberi tradíciókban, emberi törvényekben... e világban...

Tomi · http://bibliofilia.blog.hu 2008.08.18. 13:55:45

Azért azt nem gondolnám, hogy bűn lenne, ha egy keresztyén összejövetelen főként közéletről, kultúráról, politikáról esik szó. Ez nem azt jelenti, hogy emberi dolgokban bíznak, hanem azt, hogy keresztyén emberként foglalkoznak a világ dolgaival is. Ha megnézitek a programot, vannak áhitatok, keresztyén etikai kérdések bőven!
Más a csendeshét, ahol naponta több bibliatanulmányozás és igealkalom van és más a közéleti konferencia, ahol keresztyén értékek mentén beszélgetünk.
Így nem tudom értelmezni ezt: "ezek az emberek nem Istent keresik, nem Istenben bíznak, hanem egymásban, emberben, emberi tradíciókban, emberi törvényekben... e világban..."

A rovásírás meg az ősmagyartörténelem címszavak alapján gázos is lehet, de NE prejudikáljunk!

xterx 2008.08.18. 14:21:54

Könyvszerető Tominak abban igaza van, hogy ez alapvetően egy "értelmiségi" és nem egyházi rendezvény. Mégis a meghívóban a kárpát-medencei reformátusságot emlegetik. Az SDG-konfereniaközpontban nem csak ennek a rendezvénynek, hanem egyéb, erősen a politikai jobboldalhoz kötődő alkalomnak is adnak helyet. Én továbbra is fenntartom, hogy úgy néz ki: a ref. egyház egyre inkább egy mérsékelt jobboldali társadalmi szervezetként definiálja magát, mely terrmészetesen keresztyén(!) értékeket is képvisel.
De vajon ez az egyházak szerepe a világban?!

erőspista 2008.08.19. 19:20:11

Egyrészt örvendetes, hogy a hozzászólók szinte mind érzik az bazárszínvonalú ősmagyarkodás és a kereszténység hirdetésének egyidejű megjelenítésének problémáját, de ugyanezért szomorú, hogy mégis így van egy neves, patinás református, ami meg megint csak keresztény akar lenni. Eszembe is jutott erről, hogy a rendezvény alapján át lehetne írni az István a királyt. És a záró jelenetnél Koppány és a főhős kéz a kézben, sírva vígadva örömködne, hogy milyen jól megfér egymás mellett a két kultúrkör és a templomokban hirdetnék a többnejűség, a sámánizmus vagy az erőszak alapú kivagyiság szépségeit, amit persze rovásírással rögzített szent könyvekben regélnének tovább az utókornak. A néphagyományokon alapú nemzetstratégiától szintén lehetne mit fantáziálni. Érdekes, hogy több, mint 10 évvel ezelőtti, tanulmányi versenyes jutalomként egy un. magyarságismereti táborban vehettem részt, ahol már akkor hasonlót tolt az Andrásfalvy. De valahogy még a határontúliaknak is sokszor tömény demagógiának hatott, így maradt az ismerkedős program... :)

erőspista 2008.08.19. 19:21:30

mármint szomorú, hogy így van egy ilyen rendezvényen

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2008.08.19. 20:38:34

"És a záró jelenetnél Koppány és a főhős kéz a kézben, sírva vígadva örömködne"

Ráhibáztál! A Társulat féle "István a király" végén ez történik. István felemeli a földről a darab végén Koppányt... Kéz a kézben stb...

xterx 2008.08.19. 21:28:02

Aha, szóval "Veled Uram, de nélküled...", mármint:
szelidolajfa.blog.hu/2008/05/19/veled_uram_de_nelkuled

annie99 · http://www.annie99.blog.hu 2008.08.22. 13:04:04

Sokat gondolkodtam az ősi kultúrák és a kereszténység kapcsolatáról mostanában. Általánosságban támogatom azt, hogy a törzsi társadalmak tagjai a kereszténységben "nem erővel és nem hatalommal, hanem Krisztus Lelkével" találkozzanak. Abba még az ölelés és a legyőzött felemelése is belefér.
De van egy régi vicc, miszerint megkérdezi valaki a rabbitól, szabad-e imádság közben dohányozni. A rabbi nemet mond. Néhány perc múlva új kérdés merül fel: szabad-e dohányzás közben imádkozni? Imádkozni mindig szabad, fiam - hangzik a válasz.
Nem gondolom, hogy ez valóban vicc lenne, inkább arról szól, hogy a helyzet és a szándék határozza meg egy cselekedet értelmét.
Van-e öröm a Mennyben, ha egy keresztény zulu saját kultúrájának kifejezési eszközeivel dicsőíti Krisztust? Nekem nincs kétségem felőle.
Van-e öröm a Mennyben, ha egy (vagy több) európai egyház abba az irányba sodródik, amit talán a katolikus Bulányi György fejezett ki a legszélsőségesebb módon: az Ószövetséget minden nép helyettesítse a saját eredetmondájával vagy népmeséjével?
Azt hiszem, itt többről van szó, mint a többnejűség vagy a "pogány" életforma hirdetéséről.
Én azt látom, hogy némely beoltott ágak végleg be akarják nőni az eredetiek helyét. Nem ma kezdődött, tudom. De azért a kertészre is kéne gondolni néha.

tommygun 2008.08.22. 16:43:56

annie99, szerintem mi már beépítettük a saját eredetmítoszunkat a kereszténységbe. Lásd Boldogasszony-kultusz.

annie99 2008.08.22. 21:31:11

Igaz. Bár azt hiszem, nem is lehet tanítvánnyá tenni egy népet úgy, hogy előbb sterilizálod a földet, amibe a magvetés történik. Türelmesen és nyugodtan, de elszántan kellene gyomlálgatni a szinkretista elemeket, azt hiszem.

De amiről én beszélek, az egy másik jelenség, az nem beépítés, hanem teljes lecserélés.

tommygun 2008.08.23. 02:32:32

Talán nem is létezik vegytiszta kereszténység. A protestánsok és azon belül egyes kisegyházak megpróbáltak visszatalálni a gyökerekhez. Csakhogy fogalmunk sincs, hogy milyen is volt az egyház az apostolok korában, hiszen erről csak közvetett információink vannak. Legfeljebb rekonstruálható, az meg vagy helyes vagy nem. Annyi azonban biztos, hogy már a kezdetek kezdetén is rengeteg pogány és zsidó hatásnak volt kitéve. Ha következetesek akarunk lenni a szinkretista elemek gyomlálásában, akkor azzal kezdhetjük hogy a közvetlen forráshoz legközelebb eső Márkon kívül apokrifnak nyilvánítunk minden mást az újszövben, hiszen apostolonként pontosan kimutatható hogy milyen kontextus határozta meg a gondolkodását. Mithrasz, a gnózis, a sztoa, a zsidó hagyomány, minden közrejátszott. A kereszténység mindenkinek új volt, és mindenki belevitte a saját kultúráját. Szerintem mindig ugyanez ismétlődik, amikor egy nép kereszténnyé válik. Ez nem az iszlám, ahol halálbüntetés terhe mellett minden hívő köteles betű szerint elfogadni a vallásalapító nyelvét és etikáját.

annie99 2008.08.23. 10:45:51

Egyetértek a gondolataiddal. A gyomlálgatáson csak azt értem, hogy nem feltétlenül kell egyházilag belenyugodni a népi vallásosság egyes elemeibe, szabad tanítani a híveknek a Szentírást.

Amikor Jézus tanítói hivatala kezdetén önmagát egy ószövetségi prófécia beteljesedéseként definiálta, ezzel elzárta azt a lehetőséget, hogy elegánsan "zsidó mondák gyűjteménye" felirattal lássuk el, és azt mondjuk, hogy a miénk is van ilyen.

Lukács 4,16
És méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni.
És adák néki az Ésaiás próféta könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita, a hol ez vala írva: Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat,
Hogy hirdessem az Úrnak [Ésa. 61,1.2.42,6.7.] kedves esztendejét.
És behajtván a könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a zsinagógában mindenek szemei ő reá valának függesztve.
Ő pedig kezde hozzájuk szólani: Ma teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra."

A keresztények számára Jézus saját szavaival mondja, hogy az Ószövetség Istene az ő Atyja és nem más. Most Bulányival vitatkozok. :)Protestáns körökben még nem hallottam azt a szélsőséget, amit ő képvisel, csak felvetettem, hogy ez egy aktuálisan is nagyon is létező tendencia. És mivel az ő teológiai tárgyú írása a multik emlegetésével végződik, hát talán nem is kell tovább ragoznom, hogy mire megy ki a játék. Amire szokott.

kisöreg · http://egipeloton.blog.hu 2008.08.23. 15:03:24

tommygun mondja:
"Ez nem az iszlám, ahol halálbüntetés terhe mellett minden hívő köteles betű szerint elfogadni a vallásalapító nyelvét és etikáját."
Szép lenne, ha ennyire egyszerű volna a képlet. Csak az iszlám nagyon nem ilyen: nincs egységes dogmatika, nincs hagyományos értelemben vett papság, és a főbb csapásirányokat kijelölő saría sem egységes, és hát sokszor az a "szentírás", amit a falu bölcse mond.

tommygun 2008.08.23. 17:47:53

Ebből legfeljebb az utolsó állítással tudok egyetérteni, de mindegy.

kisöreg · http://egipeloton.blog.hu 2008.08.23. 18:20:48

ez is valami :), ennek ellenére fenntartom, amit állítottam

xterx 2008.08.26. 15:45:32

Anikó, nagyon érdekes, amit írsz.
Számomra az egyik posztban idézett Watchman Nee-áhitat sokat jelentett beelyettesítés-témában. Nem a királyra, társadalmi-politikai megváltóra váró Izraellel kell azonosulni, noha a kísértés a "birodalmi" keresztényéget erre vonja, hanem az Isten szavára mindig ráhagyatkozó, a bálványait bűnbánattal elvető Izraellel...
Végülis a ráhagyatkozás a kulcs. Lehet nemzetféltőnek nemzetszeretőnek lenni, ez mind jó. De csak addig van kereszténység, amíg Istennek mindent felülíró, mindennél hatalmasabb a szava. Ha Isten, haza, család, magyarság, Európa, kereszténység stb. egy szintre kerülnek, a hitből máris csak egy (identitásépítő) faktor lesz a sok közül.
Hát nagyon lehet hívőnek+politikusnak lenni, mikor a két dolog egymásnak feszül. A Biblia ilyen helyzetekre világos útmutatást ad. Biztos van olyan politikus, aki meg is tudja valósítani...

xterx 2008.08.26. 15:46:40

Helyesen: Hátnagyon NEHÉZ lehet...