


A megszokás voltaképpen a tehetetlenséget jelenti, meg azt, hogy egy jelenséget, amin nem tudunk változtatni, olyan kategóriában helyezünk el, ahol biztonságos távolságból szemlélhetjük. Jellegzetes maimagyar tulajdonság, hogy ezt a kategorizálást a politikusainktól várjuk, miközben tudható (lenne), hogy a politikai retorika úgy működik, hogy bármely rossz helyzetből a maga számára valami előnyöst, valami jót akar kinyerni.
Közben ami elmarad, az éppen a legfontosabbnak a felmérése: miféle agresszió szakad itt fel, miből fakad, honnan származik, és lehet-e valamit kezdeni vele? Mi az, ami segít, valóban? (A "provokátor" elnevezés, ami a bejegyzés címében kiemelten is szerepel, több szempontból érdekes. Az egyik szempont a történelmi, ezt nálam hivatottabb kell, hogy kibontsa. A másik viszont pusztán szemantikai: ez a szó ugyanis azt jelenti, hogy valakik önmagukat elmaszkírozva megbízták ezeket a fiúkat és férfiakat, hogy Molotov-koktéllal felszerelkezve zavarják a rendet - avagy ők maguk az ügynökök. S akkor mások miért tekintik őket "forradalmároknak"? Stb. Mindez csak arra jó, hogy ne értsük meg, mi történik velünk. Amiképpen abban sem érzem e probléma teljeskörű felvállalását, ha évente rutinból szétkergettetjük őket a rendőrséggel, és annyi...) A retorika megelégelése egyébként radikalizálódához is vezethet: felszabadította az önbíráskodás iránti vágyat, ezért is van kétségtelenül nagy támogatottsága a hadi alakulatként felépülő gárdáknak és "felvonulásaiknak".
Még emlékszem a '89 utáni első kifütyülésre, megdobálásra. Meg az első nyilvános zsidózásra. Most már belefér a rendezvényeken való roma-gúnyolás, meg a bábu-égetés.
Szóval épp ez a kérdés, hogy akarjuk-e, hogy beleférjen. A politikusainktól várjuk - hiába -, amit magunknak kellene, ennek a maimagyar társadalomnak, akik vagyunk, tudatosítani, hogy a politikai ellenvélemény és az erőszak két abszolút külön dolog, az egyik nem legitimálja a másikat. Az erőszakot semmi sem legitimálja. Viszont az agessziónak vannak gyökerei, és végre utána kellene nézni, hogy ezek hová vezetnek - történelmiek, kulturálisak, gazdaságiak...? Avagy ez még annál is eredendőbb? Itt, ezen a ponton léphetne be az egyház, vagyis az Isten hívő népe, hogy segítsen kibékülni - kinek akivel kell, önmagával vagy a másikkal.
Magyarországon többségünkben most abba a helyzetbe kerültünk, hogy kénytelenek vagyunk "hozzászokni" a társadalmi agresszivitáshoz. De ha a többség válasza ez az adaptálódás, akkor számíthatunk rá, hogy növekedni fog az erőszaknak az a dózisa, amit le kell nyelnünk. De választhatjuk a dialógust és az erőszakmentesség igényének tudatosítását is.
Utolsó kommentek